Monday, December 23, 2013

Hilang setahun

Assalamulaikum semua,

Kita sudah di penghujung 2013, baru saya tersedar yang posting terakhir saya adalah pada january 2012. Almost 2 years without any update kan.

Secara ringkasnya, kami telah menjual rumah kami di Damansara Perdana dan berpindah ke Shah Alam. Pada Nov 2012, kami berpindah temporary ke rumah kampung 9 yang tak berapa nak kampung tu sementara rumah kami diubahsuai. Tambah tolak, kami berpindah ke kediaman sendiri pada Febuari 2013. Huh, harap kalau ada perancangan untuk berpindah lagi, biarlah dalam 5 tahun lagi. Penat ok urusan pindah randah, memerah idea untuk susun atur dan design rumah baru, menjejakkan kaki ke semua home fair yang ada untuk mendapat harga barang dan renovation yang kompetitif.

The star news of the year, saya mengundi tahun 2013 sama macam tahun 2008 - pregnant ^_^

Kami memang mempunyai perancangan untuk menambah ahli keluarga tahun ini, tapi biarlah urusan pindah randah selesai dahulu. Kita merancang, Allah yang lebih tau apa terbaik untuk kita. So saya berpindah dalam keadaan fragile, masa tu saya baru sebulan ke dua bulan agaknya. Untung nasib badan, sebab kami gunakan professional mover so tak ada mengangkat barang2 berat. Semua mereka pack, dan mereka tolong unpack. Kalau nak saya rekemenkan, boleh saja, tiada masalah.

Pregnancy kali ini, saya diuji dengan sedikit dugaan. GDM, berperang dengan saya sepanjang 9 bulan tu. Ada orang kata, normal lah orang sekarang pregnant ada GDM. Hello, saya tidak percaya kepada statement tersebut. Kalau anak pertama saya sihat alhamdullillah, jadi fahamlah kalau anak kedua saya lebih berhati2 bila ada GDM. Tapi sayang bila kadang2 orang sekeliling dan rapat dengan kita, beranggapan itu perkara biasa, dan tanpa rasa bersalah menggalakkan kita untuk mengambil makanan manis2 dengan alasan nanti kempunan. Syukur juga bila suami memahami dan menjawab atau menolak secara berhemah dengan alasan2 yang bernas. He is more diplomatic than I am.

Emosi memang tak payah nak cakap lah. Saya buat check up di swasta dan klinik kesihatan. Sudahnya saya cuma ke swasta. Nurse di klinik kesihatan ok berhemah. Tapi regret juga bila doktor yang kasar. Setiap kali check up saya akan ditakutkan dengan possibilities baby mati dalam kandungan. Bila ke swasta, doctor ada pesan juga, tapi bukan secara freaky friday!

Dan pada pertengahan october 2013, alhamdullillah saya selamat secara normal assisted delivery. Ya, vacuum juga kali ni. InsyaAllah, akan diceritakan di entri selanjutnya :)

Happy New Year to all --> 2013. Harap tak lah bersawang lagi blog ni.

No comments: